Budoucnost
BUDOUCNOST
Aktuální územní plán obsahuje rozšiřování trasy A. Ve výstavbě je úsek V.A Dejvická - Motol (s mezistanicemi Červený Vrch, Veleslavín a Petřiny), v dubnu 2009 vyhlásil Dopravní podnik výběrové řízení na stavbu tohoto úseku.Tento úsek má být zprovozněn na jaře roku 2014.
Kromě rozšiřování trasy A se plánuje výstavba nové linky D (označené modrou barvou), jež by měla začít být budována nejdříve v roce 2012.
LINKA "A" - PRODLUŽOVÁNÍ
Od 90. let se vedly spory, zda prodloužit metro západním směrem až na letiště Praha-Ruzyně, nebo pro toto spojení použít příměstskou železnici do Kladna a metro protáhnout jen do Petřin. V dubnu 2005 pražský magistrát vydal po dohodě s městskými částmi rozhodnutí, že se prodlouží metro na Červený Vrch a Veleslavín, dále obloukem přes Petřiny, nemocnici Motol, Bílou Horu, sídliště Dědina, Dlouhou Míli, kde bude přestup na vlak, a letiště v Ruzyni. Výstavba měla začít kolem roku 2009, ale protože kvůli nedostatku financí není možné budovat dvě trasy současně, dlouho se vedly politické spory o to, zda bude dána přednost trase D. Na jaře 2010 byly zahájeny první přípravné práce výstavby prodloužení přes Petřiny do Motola. Další prodloužení směrem do Ruzyně bylo v návrhu územního plánu ponecháno jen jako územní rezerva, protože se počítá s výstavbou železničního spojení k letišti. Na budovaném úseku mají být nové stanice Červený Vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol.Oblast Vypichu metro podjede bez stanice.
Podle původních plánů měl být hlavní přestupní uzel na příměstskou návaznou dopravu a parkoviště P+R u stanice Dlouhá míle, kde měla stavět též nová železniční trať na letiště. Kvůli odkladům výstavby této části trasy A i železniční tratě se na přelomu července a srpna 2011 objevila zpráva, že autobusový terminál a parkoviště P+R budou vybudovány u stanice Veleslavín. Investorem terminálu je Dopravní podnik hl. m. Prahy, projektantem Metroprojekt, náklady na výstavbu terminálu se mají blížit miliardě korun. Autobusový terminál má mít jedno podzemní a jedno nadzemní podlaží, v dalších třech podzemních podlažích má být parkoviště P+R s kapacitou více než 500 míst, obojí má být propojeno s vestibulem metra. Toto využití má být dočasné řešení, po vybudování nového terminálu a parkoviště dále od centra má být terminál přestavěn dostavěním dalších nadzemních podlaží na administrativní budovu.
V dlouhodobém výhledu se měla ve stanici Strašnická oddělit větev A2 se stanicemi Nádraží Strašnice, Zahradní Město, Na Groši a Nádraží Hostivař. Ve stanici Nádraží Hostivař měla být dlouhodobě tato větev ukončena.
V konceptu územního plánu hlavního města Prahy zveřejněném v listopadu 2009 je zahrnut nový úsek V.A Dejvická – Motol o délce 5,7 km. Větve Motol – Letiště Ruzyně a Motol – Zličín jsou v tomto konceptu vedeny jako územní rezerva. S prodloužením na opačném konci, v oblasti Strašnic, tento koncept ÚP nepočítá.
LINKA "D" - VÝSTAVBA
První provozní úsek trasy D (I.D) je částí zcela nové, čtvrté trasy pražského metra. Úsek I.D je připravován v rozsahu Náměstí Míru – Depo Písnice. Délka úseku je 10,6 km, bude na něm 10 stanic – Náměstí Míru, Náměstí bratří Synků, Pankrác, Olbrachtova, Nádraží Krč, Nemocnice Krč, Nové Dvory, Libuš, Písnice a Depo Písnice. Jedná se o nejvýznamnější připravovanou dopravní stavbu v Praze.
Stavební části
Zahájení výstavby trasy I.D metra se předpokládá na konci roku 2014. V současné době je navržena následující etapizace výstavby a zprovozňování:
- 1. etapa Pankrác – Nové Dvory, délka 4,1 km, 5 stanic, zahájení výstavby 2014, zahájení provozu 2018;
- 2. etapa Nové Dvory – Depo Písnice včetně depa, délka 3,8 km, 3 stanice, zahájení výstavby 2018, zahájení provozu 2021;
- 3. etapa Pankrác – Náměstí Míru, délka 2,7 km, 2 stanice, zahájení výstavby 2021, zahájení provozu 2025;
Jsou prověřovány i různé možnosti změny etapizace výstavby a zprovozňování trasy I.D tak, aby bylo dosaženo maximálních úspor, co nejrychlejšího zkvalitnění dopravní obsluhy jižní části města a přilehlého regionu a aby byly co nejrychleji sníženy nepříznivé ekologické dopady stávající automobilové a autobusové dopravy.